Please download Java(tm).

Fisker på broen

-Jeg kan godt lide, at rode mig ind i en masse ting og se dem blomstre og gro. Det er herligt, siger Thomas Hansen, mens han lukker broklappen op i Karrebæksminde for et par lystsejlere, der vil bruge den gode vind til at komme til Omø.

Thomas Hansen er en årgang '64, født i Karrebæk og 5. generation af ålefiskere på stedet. Men nu har han fået job som brovagt på fuld tid, og så bliver der ikke så megen tid til fiskeriet.....

TILLIDPOSTER
Efter sin læretid til maskinarbejder i Næstved, tog Thomas til Hvide Sande og arbejdede på bådeværftet. I vinterperioderne, hvor der ikke blev lavet så mange både, fiskede han med et kutter fra Hvide Sande, for det meste ved den hollandske kyst.

-Men så gik turen til København, hvor jeg arbejde som certifikatsvejser og lavede fjernvarme, fortæller Thomas, der samtidig blev formand og tillidsmand for svejserne.

Jobbet gav ham også et par lange ture til Grønland og Færøerne, inden han slog sig ned som fisker i Karrebæksminde.

-Jeg har oplevet utrolig meget og været med til mange ting. Siddet i bestyrelsen for bl.a. Danmarks Fiskeriforening Kreds Øst, Bundgarnsfiskerne, Fiskeriaktion Sjælland og var i 10 år formand for Karrebæksminde Fiskeriforening.
-Det har også givet mig et enormt netværk, som du ikke kan købe for penge, siger Thomas.

Idag har han skiftet de mange tillidsposter indenfor fiskeriet ud med formandsposten for Karrebæksminde Fiskeri- og Bymuseum, der har til huse i Alleen 38 D.

HELT I BUND
Fiskeriet er gået meget tilbage i de sidste par år, og en "Ålehandlingsplan" bevirker, at der nu kun må fanges halvt så mange ål som tidligere. Dyreaktivister har også taget opstilling i de store europæiske supermarkeder og fortalt, at ålen er truet, og at man derfor ikke skal spise den.

-Det har bl.a. været medvirkende til, at markedsprisen er faldet til halve, og det gør det ikke lettere at overleve. Vi har set, hvordan det er gået med torskefiskeriet og venter nu bare på resultatet af Ålehandlingsplanen, siger Thomas.

-Men nu fisker jeg så meget jeg overhovedet kan nå, når jeg ikke er på vagt på broen, og så må vi se, hvordan det går.
-Det er et forsøg vi laver i år, hvor jeg også er meget afhængig af at have nogle folk til at hjælpe mig både på land og til vands.

SKØRE IDEER
Jobbet som "Havnebetjent", som der står på kaffekruset, er på fuld tid, med både dag- og nattevagter.Om dagen betjenes lystsejlerne hver fulde time fra 1. maj til 30. september og erhvervstrafikken, når der er brug for det, dag og nat, året rundt. Der skal andet end trykkes på knapper og hejses broklap, men Thomas indrømmer dog, at der også bliver tid til at læse avisen og kigge lidt på internettet.

-Og så har man mulighed for at sidde og tænke over tingene, ligesom man også ind imellem for nogle skøre og flyvske ideer. Nogle kan føres ud i livet, mens andre bliver skudt ned med det samme, inden de kommer på tegnebrættet.

 DET
 SKER
 HER I
KARREBÆKSMINDE
















 

140 tons
Så meget vejer kontravægten på den spændende Karrebæksminde-bro.

Den store vægt gør, at der kun skal en ganske lille motor til at hæve og sænke broklappen.
Se mere her

 

Kakao, krigere og sutsko
Ja, det er ikke småting den smukke gule bygning ved broen har været anvendt til.


Læs mere

 

 

Havnene

Hvis man foretrækker at komme sejlende til Karrebæksminde, så er der også mulighed for det, hvad enten man kommer for sejl eller motor.
Havnene tilbyder en masse faciliteter og god service. Indsejlingen finder du her: La: N 55º 10' 30.02" Lo: E 11º 38' 14.72"
Se mere her

 

 

Karrebæksminde - meget mere end et idyllisk fiskerleje
Login Powered by CMSimple Template by Kildall Fotografi Sidst opdateret: 15/12 2017 08:58:26
Til forsiden