Please download Java(tm).

Kommandocenral styrer Svingbroen

Danmarks største oplukkelige bro er blevet fjernstyret. Svingbroen over Kanalen i Næstved, styres ikke længere manuelt fra det lille hus på selve broen, men fra kommandocentralen på Karrebæksmindebroen.

FINJUSTERING OG NANOTEKNOLIGI
-Det er den første bro i Danmark, der har fået etableret fjernstyring, fortæller brofoged Tonny Rasmussen, der sammen med sine 3 kolleger (2 om vinteren), virkelig har fået noget at se til, når de store skibe går ind og ud af Næstved havn.

-Der er etableret en kabelfast forbindelse her fra Karrebæksmindebroen ind til Svingbroen, hvor fastmonterede kameraer overvåger hele området. Vi kan på den måde følge med, lige fra skibene går ind i selve kanalen og næsten til de ligger ved kaj i Næstved Havn.
Lidt finjustering og en behandling med lidt nanoteknologi på glassene omkring de mange kameraer, så er de sidste skønhedsfejl rettet.

INGEN FYRINGER
Svingbroen tilhører Vejdirektoratet, men betjenes af Næstved havn. Men der er ikke kommet fyringer, efter automatiseringen. De folk, der tidligere har kørt ud for at betjene broen, bruges stadig i Næstved Havn til forskelligt arbejde.

-Inden vi er kommet så langt i processen, har der naturligvis været afholdt en del møder, og vore lodser har også været med i planlægningen. Det er jo dem, der skal tage skibe over 50 meter sikkert ind gennem kanalen, påpeger Tonny Rasmussen.

Brovagt Niels Johnsen har lukket det norske skib "Lisbeth" gennem Karrebæksmindebroen, og venter nu på at få det i sigte på den øverste overvågningsskærm i kontrolrummet. Så har skibet nemlig lige stukket stævnen ind i den smalle kanal ved Ydernæs, og har ikke så lang vej op til broen.

112 INFORMERES
På styrepulten sender brovagten nu et signal, der giver besked til skibet om, at man er opmærksom på skibets position, og samtidig går en meddelelse afsted til alarmcentralen om, at der ikke vil gå mange minutter, inden svingbroen åbnes.

VHF-radioens kanal 12 kalder op. Det er lodsen på "Lisbeth", der meddeler, at man er ved det første pejlemærke, hvorefter Niels Johnsen går igang med at åbne broen.
Først skal han dog lige have den ryddet for al kørende og gående trafik, og her kommer de mange kameraer til deres ret. Skulle en forgænger eller cyklist ikke være opmærksom på alarmsignalerne, kan man via et par højtalere, fortælle at de skal se at komme væk.

PAPIR OG BLYANT - FOR GOD ORDENS SKYLD
Når bommene er gået ned, kan broen åbnes og skibet sejle igennem, det hele overvåget på de store skærme på Karrebæksmindebroen. Og brovagten sidder klar med fingeren parat til at trykke på lukkeknappen, så snart lodsen igen melder, at "Lisbeth" er igennem.

Og så kan trafikken, der i mellemtiden har hobet sig op ud til de to rundkørsler på ringvejen, igen komme igang. Så mangler Niels Johnsen kun at skrive åbningstider, skibsnavn m.m. ind i logboen, mere for god ordens skyld, for det hele bliver registreret i computeren og gennemsejlingen er optaget af de mange kameraer, så man kan spole tilbage og se lige nøjagtigt, hvordan det gik.

Og indtil videre er det gået godt!


01112012 09:18

 

 

 

 DET
 SKER
 HER I
KARREBÆKSMINDE
















 

140 tons
Så meget vejer kontravægten på den spændende Karrebæksminde-bro.

Den store vægt gør, at der kun skal en ganske lille motor til at hæve og sænke broklappen.
Se mere her

 

Kakao, krigere og sutsko
Ja, det er ikke småting den smukke gule bygning ved broen har været anvendt til.


Læs mere

 

 

Havnene

Hvis man foretrækker at komme sejlende til Karrebæksminde, så er der også mulighed for det, hvad enten man kommer for sejl eller motor.
Havnene tilbyder en masse faciliteter og god service. Indsejlingen finder du her: La: N 55º 10' 30.02" Lo: E 11º 38' 14.72"
Se mere her

 

 

Karrebæksminde - meget mere end et idyllisk fiskerleje
Login Powered by CMSimple Template by Kildall Fotografi Sidst opdateret: 12/10 2017 10:08:53
Til forsiden